Дали е неопходен трет крајник кај децата?
Кога детскиот организам, поради слабиот имунитет, не е во состојба да ги совлада микроорганизмите (вирусите и бактериите), доаѓа до воспаление на третиот крајник.
Луѓето се раѓаат со четири основни чувства: радост, лутина, страв и тага. Потоа од нив произлегуваат другите чувства, меѓу кои се љубовта, изненаденоста, довербата, исчекувањето... Тие потоа се разграничуваат и во други чувства. Според истражување на тим психолози, луѓето во текот на еден ден можат да искушат 27 различни емоционални состојби. Психологот Цветанка Бурзевска во разговор за „Мама не си сама“ вели дека преку вежба за саморефлексија, со пишување што сме правеле и како сме се почувствувале во текот на денот, со тој експеримент, таа успеала да стигне до седум чувства од посочените.
Таа објаснува дека чувствата и емоциите се поврзани, но не се исти. Емоцијата може да биде несвесна и да изреагираме позитивно или негативно во моментот, но може, на пример, и свесно да му се налутиме некому ако не повредил. Во тој случај станува збор за емоција, додека, пак, чувство е свесноста за таа наша емоција, посочува психологот.
Што се подразбира под емоционална саморегулација (самосвесност)?
Емоционалната саморегулација, честопати синоним за емоционална самосвест, се однесува на способноста да се препознаат, да се разберат и да се управуваат сопствените емоции на здрав и конструктивен начин. Тоа значи свесност за нечии емоционални состојби, разбирање на предизвикувачите и на основните причини за тие емоции и примена на ефектни стратегии за модулирање и за регулирање на емоционалните одговори, вели Бурзевска, која е лиценциран психолог.
Taa потенцира дека емоционалната саморегулација опфаќа неколку клучни компоненти.
Според неа, емоционалната саморегулација е динамичен процес кој еволуира со текот на времето и кој бара пракса, трпение и саморефлексија. Со развивање емоционална самосвест и со совладување на техниките за саморегулација поединците можат да ја подобрат својата ментална и емоционална благосостојба, да ги подобрат меѓучовечките односи и да се движат низ животните предизвици со поголема еластичност и ефектност, вели психологот Бурзевска.
Кога почнува да се развива регулацијата на емоциите и како да го поттикнат родителите овој процес кај децата?
Според неа, емоционалната саморегулација е динамичен процес кој еволуира со текот на времето и кој бара пракса, трпение и саморефлексија. Со развивање емоционална самосвест и со совладување на техниките за саморегулација поединците можат да ја подобрат својата ментална и емоционална благосостојба, да ги подобрат меѓучовечките односи и да се движат низ животните предизвици со поголема еластичност и ефектност, вели психологот Бурзевска.
Кога почнува да се развива регулацијата на емоциите и како да го поттикнат родителите овој процес кај децата?
Децата кои ќе успеат да развијат добра емоционална саморегулација, односно добра контрола врз емоциите се омилени во друштвото и во семејството, пооптимистични, поуспешни и поемпатични. Овие деца умеат успешно да ги решаваат проблемите со кои се соочуваат на својата возраст. Но, од друга страна, многу деца имаат недостиг од внимание не само од семејството, туку и од врсниците и од лицата во нивното опкружување. Тие деца имаат проблем со емоциите. Поради проблемот со вниманието стануваат фрустрирани дури и при најобични ситуации.
Психологот Цветанка Бурзевска посочува дека регулацијата на емоциите започнува во раното детство, а продолжува да се развива во текот на детството и на адолесценцијата. Основата за регулација на емоциите се поставува во најраните месеци од животот бидејќи доенчињата учат да се движат и да реагираат на сопствените емоционални искуства и на искуствата на другите. Еве преглед на општата временска рамка за развој на регулацијата на емоциите и некои стратегии за родителите да го поттикнат овој процес кај децата.
Развојни фази на регулирање на емоциите
Стратегии и примери за родителите за тоа како да го поттикнат регулирањето на емоциите кај децата
Психологот Бурзевска е категорична дека децата учат од родителите и дава неколку примери како да се поттикнат и да се регулираат емоциите кај децата.
Со активно учество во емоционалниот развој на своите деца родителите играат клучна улога во негувањето на здравите вештини за регулирање на емоциите. Создавањето поддржувачка и отворена средина, моделирањето ефектна регулација на емоциите и обезбедувањето насоки соодветни на возраста придонесуваат за развој на овие основни животни вештини, советува Цветанка Бурзевска, лиценциран психолог.
За читателите на „Мама не си сама“ таа потенцира дека секој треба да знае да ги контролира емоциите, меѓу кои најчести се гневот, анксиозноста (загриженост, страв), тагата, љубомората, фрустрацијата, вината, срамот...
Во спротивно, децата може да се соочат со емоционална дисрегулација, која се карактеризира со анксиозност, депресија, но и со различни девијантни однесувања, меѓу кои и злоупотреба на психоактивни супстанции.
Кога детскиот организам, поради слабиот имунитет, не е во состојба да ги совлада микроорганизмите (вирусите и бактериите), доаѓа до воспаление на третиот крајник.
Голем дел од децата инфекциите ги поминуваат лесно, но кај некои тие можат да предизвикаат и посериозни компликации и децата да завршат во болница.
Статистички се смета дека децата стануваат зрели и способни да ги контролираат своите физиолошки потреби меѓу 18 и 24 месеци.